Var tog tiden vägen?

Visst är det trevligt att sätta sig ett helt gäng framför en 42 tums TV med karameller, chips och dipp samt några öl eller en stor Coca-cola. Det är väldigt mysigt att se en rulle på bio3an, där man har en kanon stor skärm att sugas in i tillsammans med en välfylld låda med smörpopcorn. Eller att bara sitta hemma kanske själv eller med någon kompis, och bara glo på allt som visas på TV.

Fast egentligen så är det en ganska dum idé att föreslå för sina vänner att man ska styra upp en lugn filmkväll för att sitta och surra och kolla på film. Själv bjuder jag upp för det hela tiden och nu kanske jag bara talar för mig själv. Men jag kan i alla fall inte sitta och prata medan jag tittar på film, jag sugs totalt in i filmen och allt annat bara försvinner. Man kan ju i och för sig sitta och surra när filmen är slut eller innan den börjar, men då har man ju ”slösat” bort ungefär 1.5 timme på att glo in i en TV-apparat istället för att verkligen umgås.

Om man går på bio så umgås man inte heller så mycket. Själva upplevelsen av publikens respons och den stora skärmen är ju så klart ett plus, men om man går dit för att ”ha någonting att göra med vännerna” så tycker jag att det är helt meningslöst!
Det går ju ändå inte att prata med varandra, då riskerar man väl att bli utkastad eller utskälld av de andra besökarna som kanske har kommit dit själv eller av exakt samma anledning för att umgås.

Efter skolan när jag kommer hem brukar jag sätta mig i köket, koka mig en kopp kaffe och kolla på TV. Jag kan ha tusentals saker att göra som att tvätta, fixa skolarbeten, ringa upp kompisar som jag lovat ringa, städa, laga mat, packa träningsväskan eller dylikt. Ändå lyckas jag inte slita ögonen ifrån programmet som jag såklart slukats in i.
Jag glömmer helt enkelt bort eller struntar i saker som måste göras och rätt som det är så har tiden runnit iväg så långt att dags/-kvälls planerna blir förstörda.
Då börjar jag istället gorma och få lite ångest över att jag inte gjort vad jag skulle ha fått gjort. Jag tror faktiskt eller hoppas kanske att jag inte är den enda som har detta problem. Nästan bestämt så tror jag nog att dem flesta har just den här mindre bra egenskapen.

Det kanske inte bara gäller TV tittande, datorn är nog också en bov i dramat. Man sätter sig framför datorn för att kolla mailen, surfa runt lite på facebook och kanske chatta lite grand. Hipps vips är klockan över midnatt och man kommer på att man har missat ett och annat på TV, tvättiden har gått förlorad och maten har bränts vid.
Min mamma sa alltid ”Om du tittar för mycket på TV så blir ögonen fyrkantiga”. Det kanske är dags att ta till sig det nu, så att man får fler saker gjorda och slipper känna att en hel dag bara har försvunnit.




Frida Grönlund
TV-Produktion

Kommentarer
Postat av: Patrik

Haha. roligt att du trots hot om fyrkantiga ögon valde en tv-utbildning :-)



/p

2008-11-30 @ 22:10:57
Postat av: Frida

haha jag var väl i trotsåldern när jag gjorde mitt val!

2008-12-01 @ 10:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0