Krönika: Nyhet till varje pris?

Nyheter är något vi människor dagligen kommer kontakt med oavsett om vi vill. Det finns ett behov av nyheter i samhället men till vilket pris förmedlas nyheter? Jag studerar till journalist, sedan jag börjat studera har mitt synsätt på dagstidningar och kvällspressen ändrats.

När jag nyss hade påbörjat min utbildning köpte jag ett nummer av Aftonbladet. Jag brukar annars inte köpa Aftonbladet, men detta nummer var speciellt. Hela förstasidan täcktes av ett foto på en man, med en rubrik som stod ut ”Han kan köra ihjäl dig - när som helst” Artikeln handlade om Kent Strid som är dömd för rattfylla 48 gånger. I artikeln framgår det att han under lång tid haft problem. Han beskrivs som ett av Sveriges värsta rattfyllo. Jag läste artikeln och tänkte inte mer på det, tills min lärare tog upp det som exempel på en lektion. Först då reagerade jag på bilden och rubriken och skämdes eftersom jag köpt det numret.

Jag funderar hur Aftonbladet har diskuterat när de beslutat om att skriva en sådan rubrik. Jag kan inte låta bli att tänka på anhöriga till Kent Strid som får se denna förstasida. Jag tycker att Kent Strids livsöde ska berättas, men hänsyn till anhöriga måste tas. Journalister har en makt. En makt som de måste kunna hantera. Journalister ska vara opartiska och sakliga och ta hänsyn till de etniska reglerna. Men finns det en opartisk och objektiv journalistik? Svar nej, innan en journalist påbörjar en artikel finns det frågor som ska besvaras som exempel, finns det ett allmänt intresse? Hur ska detta berättas? Vilken vinkel ska artikeln ha? All journalistik baseras på val där journalisten ståndpunkt spelar roll.

Är en nyhet så viktig att flera människors liv ska ändras för all tid. Behöver svenska folket veta namnet på den misstänkta mördaren? Kan en namnpublicering vara berättigad om den misstänkta mördaren sitter på en viktig position i samhället? Journalistiken måste ha någon gräns. Allt kan inte handla om att sälja lösnummer eller få mest tittarsiffror. Journalister ska berätta om orättvisor i samhället och kanske påverka samhället till det bättre.


Av: Evelina Lestander,
Journalistik.

Kommentarer
Postat av: Patrik

Vad roligt att du får saker att fundera på! Fortsätt med det!



/p

2008-11-16 @ 21:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0