HOMO ELLER STRAIGHT - Ska det spela någon roll?

SVENSKA KYRKAN HAR SAGT JA, NU ÄR DET FRITT FRAM FÖR HOMOSEXUELLA ATT GIFTA SIG I KYRKAN PÅ SAMMA VILLKOR SOM FÖR HETROSEXUELLA PAR.


Jag har pratat med ett antal pitebor för att höra om deras åsikter angående homosexuella giftermål. De flesta tycker att det är en självklarhet att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Men det är prästen som själv bestämmer om han vill viga dem eller inte. Det fanns naturligtvis de som sa emot.


VAD ANSER DU OM HOMOSEXUELLA GIFTERMÅL I KYRKAN?

Michael Långs, lärare på musikhögskolan:

- Homosexuella får väl gifta sig i kyrkan om de vill, de är ju som vilket hus som helst. Men jag tycker inte att det är upp till prästen att bestämma om han ska viga dem eller inte.

Hur skulle det vara om jag sa nej till att undervisa en elev på grund av sexuallitet.


Anna Nilsson, servitris, Piteå havsbad:
- Jag tycker absolut att de ska få gifta sig i kyrkan, fast det beror mycket på prästens syn om etik och moral. Samhället idag ser mer annorlunda på homosexuella än för några år sen. Så jag tycker att det är upp till prästen att avgöra.


Det var alltså i maj 2007 som Svenska kyrkan sade JA till att viga homosexuella i kyrkan.


Jag ringde Anna Wiklund, egenföretagare:
- Jag som precis har förlovat mig med min flickvän Isabelle, tycker absolut att det ska vara okej för homosexuella att få gifta sig i kyrkan. Det är nästan alla flickors dröm att vara iklädd en vit vacker brudklänning få lova sin älskade att ta henne i nöd och lust tills döden skiljer en åt. Det är traditionellt och jag förstår inte varför det ska vara någon skillnad på om man är hetro eller homosexuell. Många heterosexuella gör det för traditionens skull, inte på grund av sin tro.

De flesta idag anser alltså att det är okej för homosexuella att gifta sig i kyrkan. Av de tolv pitebor jag har frågat, har två av dem sagt att det inte är okej att homosexuella får gifta sig i kyrkan.

Frida Grönlund

Tv-produktion


Kommentarer
Postat av: Patrik

Roligt med en enkät om ett ämne som känns i tiden.



/p

2008-11-30 @ 21:55:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0