Montessori - en lära på barnens nivå

Montessoripedagogiken handlar om att kunskap till barn förmedlas bäst genom att barnen själva får genomföra praktiska och intellektuella övningar.  Huvudtanken är att ingen kan lära någon annan kunskap.

  

I en Montessoriskola är lärarens uppgift inte i första hand att förmedla kunskap, snarare handlar det om att se varje barns behov och utifrån det utforma utbildningen. Viktigaste är att ge barnen stimulans som svara mot mognad och intresse. Monica Portin jobbar som rektor på Montessoriskolan i Luleå.  Skolan består idag av fem förskoleavdelningar samt skolverksamhet från 5-16 år. Det är första året som Montessoriskolan i Luleå har skolverksamhet till årskurs nio.

- Vi har en elev i årskurs nio som nyligen vann DN: s nutidsorientering så han åker till Stockholm där han får motta sitt pris av Drottning Silvia under Nobeldagarna, säger Portin.


Material för att lära sig enkelt

För Monica Portin var det tydligheten och det konkreta materialet i Montessori pedagogiken som gjorde att hon valde att utbilda sig till en Montessori lärare.

- Alla barn har förmågor, det är viktigt att se möjligheterna och inte hindren. Som exempel kan matematiken var väldigt abstrakt men med ett konkret material kan barnen lära sig begreppen på ett enkelt vis, säger Portin.

Montessoripedagogiken sätter allt i sitt sammanhang. Människan är en del av helheten, därför ligger fokus på det stora och sen det lilla.

- Som exempel om barnen ska lära sig om universum då börjar vi med helheten och sen delarna.

Vi bryter ner allt i små delar så att sammanhanget blir tydligare, säger Portin.

Montessori låter barnen arbeta med varje moment i tur och ordning, utan avbrott och stress.

- Det får ta sin tid att lära sig, varje barn har olika behov. Materialet gör det lättare för barnen att förstå. Som elev upplever jag att jag lär mig själv och att ingen annan gör det åt mig, säger Portin.










Evelina Lestander
Journalistik


Kommentarer
Postat av: Maja

Hej Evelina, bra artikel. :)

Om du vill ha en motvikt och göra en uppföljning med en montessori-motståndare med pixlad ansiktsbild så kan du intevjua mig nästa vecka... Jag har gått waldorf (ung samma sak) i några år och är ganska så kritisk... :-o /Maja, radioettan

2008-12-04 @ 13:50:40
URL: http://detlillaidetstora.bloggspace.se/
Postat av: patrik

Spännande att lyfta fram montessori men jag håller med Maja litegrann om att det skulle passa bra med en motståndarsida också. Waldorf och montessori liknar ju varandra en del. Jag vet inte så mkt om montessori men den skiljer sig mot waldorf bl a genom att waldorfpedagogiken vilar på en enligt vissa rätt tveksam religiös grund. Montessori är vad jag vet inte religiöst grundad.



Men ändå roligt att du valde montessori eftersom det talas rätt lite om den.



/p

2008-12-15 @ 22:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0