krönika: Samhällsklyftor som skapas av oss

Förra veckan besökte jag en rättegång. På ett av de små träborden som prydde väntsalen så stod det broschyrer ifrån brottsoffermyndigheten. Säkert fanns det närmare ett tio tal av dessa som innehöll information till den som utsatts för olika typer av brott. Varje broschyrs framsida hade en färg, jag antar att syftet med detta var att lätt kunna skilja på de olika brotten. Två av dessa broschyrer reagerade jag stark på och utan närmare eftertanke hade jag plockat åt mig ett exemplar var utav dem och stoppat i min väska...



Foto: Malin Niklasson


Det första av de två informationsbladen har rubriken "Till dig som utsatts för brott med homofobiska inslag". Framsidan pryds med en regnbågsfärgad bakgrund. Den andra av de två häftena som så snabbt hamnade i väskan har rubriken "Till dig som utsatts för brott med främlingsfientliga eller rasistiska inslag". Bakgrunden till denna är brun.


Färgerna, det var det jag reagerade så starkt på...

Varför måste designen vara så förutsägbar och direktriktande när det gäller dessa två utsatta grupper? De andra broschyrerna hade färger som blå, röd och grön - varför måste häftet mot främlingsfientliga brott vara brunt? Den regnbågsfärgade bakgrunden är inte ens i samma färgkulör som den i RFSL `s logga, skulle inte det i alla fall kunna vara ett krav? Jag som varken är av annat ursprung eller homosexuell reagerar stort, och med tanke på det så kan jag bara tänka mig vad de som tillhör någon av grupperna gör. Kanske reagerar de inte alls som jag gör, kanske finns det någonting fint i att använda sig av regnbågens färger och den bruna kulören. Jag kanske bara skapar ett problem som inte finns? Dock tror jag inte det, varför kan inte brott mot främlingsfientliga lika väl prydas med en blå bakgrund?

Att Sveriges samhälle är så bra talas det ständigt om, men kan vi som lever i detta samhälle inte bli ännu bättre? Måste vi hela tiden påminnas om att alla Sveriges medborgare inte kommer från samma land och att det är någonting "annorlunda" med att älska någon av samma kön. För det var ju så det framställdes på framsidan, ingen av de andra broschyrerna hade en flerfärgad framsida. Dessutom finns det personer med annat ursprung som inte är bruna, hur ska de tolka informationen?

Det jag vill säga är att det inte är konstigt att klyftorna i samhället är stora, när vi i många fall skapar dem själva. Sådant som vi ständigt ser i vardagen och kanske plockar ned i handväskan eller går förbi. Det är så lätt att undivka, sluta med färgerna och låt rubrikerna tala för sig själv, exempelvis. Hela världen är en färgburk, blanda den ordentligt och skapa ett fint konstverk.
Vi är blåa, bruna, regnbågsfärgade och gröna tillsammans. Låt det så förbli.









Malin Niklasson
Radioproduktion


Kommentarer
Postat av: Robin

Jag skulle vilja veta något om rättegången!!



Slänger också in en länk till en gay-pride flagga med lite fina färger. Är väl, enligt mig, inte helt olik färgerna i iaf en av ovan nämnda böcker.

http://www.sozioland.de/images/gaypride.gif

2008-12-09 @ 17:22:22
URL: http://birdofashes.blogspot.com
Postat av: Malin

Robin, den är inte olik. Men den stämmer inte med ränderna i ordning, vilket jag tycker att den borde gjort om den skulle finnas med.

2008-12-09 @ 21:11:06
Postat av: Markus

Ganska roligt, men jag vet inte om det är stötande eller smart. Regnbågsflaggan är väl ganska accepterad av alla för tillfället och visar ju tydligt vad och till vem som häftet riktar sig till. Trots allt finns det folk o Sverige som inte kan läsa eller har problem med det. Men håller med om att det framstår som konstigt när det bara är just dessa två grupper som fått en speciell färg. Men jag anser väl att om det finns möjligheter att göra meteriell tillgänligt för så många som möjligt så är väl det helt rätt. Inser själv bristen i min tankegång gällande varför man ska göra ett skrivet materiell tillgänligt för folk som inte kan läsa, men de kan ju ta hem det o få hjälp att läsa det. Men om det i detta fallet är fördomsfullt eller smart att sätta speciella färger på dessa två grupper är jag inte säker på, men det var en intressant iaktagelse!

2008-12-10 @ 08:41:45
Postat av: Anonym

Malin, jag har aldrig tänkt på det innan. Men nu när du skriver det och visar bilderna så kan jag inte sluta tänka. JAg som både är "brun" och homosexuell både kanske bli arg eller ledsen men faktiskt inte. Men det finns andra där ute som kanske blir det. Iof jag är ju lite speciell oxå, tycker ju att färger är fint och hellre så har jag massa färger på "min" broschyr än inget alls:) Saknar did. Puss Ftame

2008-12-11 @ 11:13:23
Postat av: patrik

Helt klart en intressant iakttagelse och en bra samtida kommentar. Kan hålla med om att färgerna nog är rätt tveksamma. Särskilt den bruna.



/p

2008-12-15 @ 22:45:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0